Przestępcy coraz częściej stosują technikę spoofingu telefonicznego (inaczej voice phishing), czyli podszywają się pod numery telefonów banków.
Ktoś dzwoni i podaje się za pracownika banku, KNF, policji, ABW czy innych służb.
Na swoim telefonie zobaczysz nazwę lub prawdziwy numer telefonu banku.
Oszust powie Ci, że ktoś włamał się na Twoje konto i żeby zabezpieczyć swoje pieniądze musisz jak najszybciej zrobić przelew na „bezpieczne” konto bankowe, które Ci poda.
Może też poprosić Cię o podanie danych osobowych, danych do logowania do bankowości elektronicznej lub danych karty płatniczej, a nawet zainstalowania czegoś na twoim telefonie.
Pamiętaj:
- Nigdy nie podawaj nikomu danych do logowania do bankowości elektronicznej ani danych karty płatniczej.
- Nigdy nie podawaj nikomu kodu BLIK, haseł SMS ani kodów 3D Secure.
- Zawsze uważnie czytaj wiadomości SMS i komunikaty aplikacji mobilnej przed potwierdzeniem operacji. Jeśli cokolwiek wzbudzi Twoje wątpliwości – nie potwierdzaj operacji!
- Nigdy nie instaluj dodatkowego oprogramowania aby poprawić dostępność usług bankowych. Żaden bank nie poprosi Cię o zainstalowanie aplikacji żeby pomóc Ci z bankowością elektroniczną.
- Nie daj się poganiać. Nie pozwól żeby ktoś wymusił na Tobie działanie pod presją czasu. W pośpiechu znacznie łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje.
- Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości podczas rozmowy z osobą podającą się za pracownika Banku, rozłącz się i samodzielnie zadzwoń do banku.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym jak działa voice phishing, zachęcamy do zajrzenia do interesującego artykułu Związku Banków Polskich oraz Encyklopedii Cyberbezpieczeństwa KNF.